Często popełniane błędy w projektowaniu stron www

Studiując literaturę najczęściej spotyka się wskazówki, które jasno określają co należy robić. Jest to proste rozwiązanie jednak bardzo zawęża pole działania, a przecież w XXI wieku projektanci oraz graficy chcą zaskakiwać i szokować. Podejście do wytycznych usability od strony zakazów jest równie zrozumiałe, ale nie nakłada na twórców stron gotowych rozwiązań, a jedynie neguje złe praktyki.

Częstymi błędami, które rodzą się już podczas projektowania stron internetowych to źle przemyślana architektura serwisu. Wyróżnić można dwa główne problemy, które dotyczą zbyt płytkiej lub zbyt głębokiej struktury. Informacje na firmowej witrynie internetowej powinny być skategoryzowane oraz przyjmować strukturę drzewa. Projekt powinien ponadto przewidywać rozwój witryny oraz jej rozrost. Z niewłaściwą architekturą wiążą się problemy nawigacyjne. Użytkownicy nie są informowani, gdzie w danej strukturze strony internetowej się znajdują. Ponadto należy unikać rozproszenia nawigacji oraz braku jej konsekwentnego prezentowania. Nawigowanie wieloma elementami dezorientuje użytkownika i utrudnia mu zapamiętywanie architektury serwisu.

Frustration
Strony internetowe czy ststemy informacyjne mogą być źródłem frustracji użytkowników – wystrzegaj się więc błędów i zadbaj o właściwe user experience.
[Photo: Flickr by Lourdes Nightingale]
Innym błędem, który ostatnio nasila się, dotyczy strony głównej, na której brak informacji o charakterystyce serwisu. Skutkuje to tym, iż nowi użytkownicy mogą źle ocenić witrynę i ją porzucić nie doceniając potencjału jej zawartości. Dzisiejsze witryny są bardzo rozbudowane, a ich strony główne przypominają „magazynek różności”, stąd też nie można określić czy jest to sklep internetowy, portal, czy serwis informacyjny. Chaos i duża liczba odnośników zniechęca internautę do dalszej eksploracji. Co więcej, witryny coraz częściej nie posiadają informacji o twórcach serwisu oraz możliwości kontaktu. Jest to częsty wynik koncentracji na treści i spełnianiu podstawowych celów witryny. Tymczasem kontakt klienta z dostawcą jest jednym z kluczowych elementów prowadzenia transakcji, a witryna niewątpliwie ma być przestrzenią rozwijającą ten aspekt działalności gospodarczej.

Kolejnym błędem jakiego należy się wystrzegać, w celu budowy witryny internetowej opartej o zasady użyteczności, jest niewłaściwa wyszukiwarka. Bardzo często myli się to pojęcie wyszukiwarki z filtrem, który spełnia zupełnie inną funkcję. Internauci dzielą się na dwie grupy: osoby, które same eksplorują serwisy w celu poszukiwania treści oraz osoby, które w pierwszej kolejności użyją w tym celu wyszukiwarki. Jeżeli wyszukiwarka będzie zwracała niesatysfakcjonujące wyniki, albo ich brak, to użytkownik z niej korzystający opuści serwis. Podobnie rzecz ma się z formularzami. Nie można budować skomplikowanych formularzy, które zniechęcają liczbą opcji do uzupełnienia. Jeszcze gorszym błędem jest brak informacji zwrotnej od systemu, w przypadku niewłaściwego wypełnienia formularza.

Kolejnym zaleceniem jest unikanie stosowania kolorów czcionki oraz tła o zbyt małym kontraście. Ponadto odradza się stosowania kolorów ciemnych jako tła, gdyż męczy to oczy i wpływa negatywnie podczas czytania długich tekstów. Problemy występują również podczas stosowania technologii Flash. Jest to związane z czynnikami takimi jak: czas potrzebny na załadowanie strony, brak możliwości korzystania z przycisku „Wstecz”, trudność w przewidywaniu nawigacji. Ponadto użytkownicy postrzegają często animację jako bezużyteczną treść.

Skontaktuj się z nami!

Kraina Biznesu
Email: info@kraina.biz
Formularz kontaktowy →

LinkedIn | Facebook | Google+

Najnowsze wpisy

Paweł Kopyść Opublikowane przez:

Paweł Kopyść - UX Designer & Business Consultant.

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *