Jak zostać społecznie odpowiedzialnym projektantem?

W dobie sztucznej inteligencji, autonomicznych samochodów i robotów naśladujących człowieka, stawiamy sobie coraz więcej pytań dotyczących moralności i etyki maszyn i produktów. Przykładowo:

  • Czy maszyna może decydować w kwestiach moralnych?
  • Czy personalny asystent może odpowiadać dzieciom na wszystkie pytania i spełniać ich zakupowe zachcianki?
  • Czy boty mogą podawać się za człowieka?

Odpowiedzi nie są jednoznaczne ani łatwe. Najważniejsze jednak, żeby takie pytania sobie postawić, zanim wyprodukujemy sami sobie te realne problemy. Każdy z nas wykonując pracę w czasie teraźniejszym, generuje produkty dostępne w przyszłości. Jak zatem tworzyć je w sposób odpowiedzialny i zrównoważony?

Poznaj siedem wskazówek (+bonus!), które pomogą Ci stać się odpowiedzialnym twórcą – niezależnie, czy twój zawód to product designer, developer, product owner, marketing specialist czy trener sztucznej inteligencji.

Prezentacja została przygotowana i wygłoszona przez Pawła Kopyścia – Human-Centered Designera i Stratega na konferencji z okazji 4. urodzin Woman in Technology w Krakowie oraz 4. edycji konferencji Product Development Days – międzynarodowej konferencji podnoszącej kompetencje zarządzania produktami cyfrowymi i innowacjami.

Jeśli masz pytania dotyczące tego tematu lub chcesz podzielić się swoimi refleksjami, po prostu napisz do Pawła!

Dodatkowe materiały:

  • Autonomiczny samochód ubera potrącił śmiertelnie człowieka: artykuł
  • Sophia – humanoidalny robot – gości w Polce: video
  • Formularze i dokumenty dla etycznego designera: strona www
  • Platforma do zbierania opinii o moralności maszyn: MIT Moral Machine
  • Ekonomia cyrkularna: artykuł
  • Dlaczego designerzy powinni myśleć o wykorzystywaniu technologii blockchain: artykuł

To nie wszystko

Dopisz się teraz do listy odbiorców, żeby otrzymywać ekskluzywne treści i wartościowe materiały od Krainy Biznesu.

Wysyłamy…
Wspaniale! Dopisałeś/aś się.

Paweł Kopyść Opublikowane przez:

Projektant, strateg, konsultant. Projektuje doświadczenia, produkty i usługi cyfrowe. Zdobywał doświadczenie pracując nad systemami CRM i aplikacjami dla linii lotniczych. Obecnie zanurzony w rozwój platformy do projektowania, usprawniania i zarządzania doświadczeniami (XM - Experience Management) w firmie Qualtrics. Fascynat innowacji społecznych oraz roli etyki w nowych technologiach. Dzieli się wiedzą, żeby wspólnymi siłami budować lepszą cywilizację.

Brak możliwości komentowania.