Podstawa wartości w XXI wieku

Czym jest wartość? Czym są wartości? Na co wpływają? Co je kształtuje?

Wartość początkowo związana była z dziedziną ekonomii i odnosiła się do wymiaru ilościowego. W filozofii zaczęto poruszać ten temat od XIX wieku, gdzie znaczącą rolę odegrał Lotze. Wartość w tamtych czasach była kojarzona z aspektami moralnymi i estetycznymi. Zauważono, że człowiek dokonując najlepszego wyboru, ustanawia hierarchię – dokonuje wyboru korzystniejszego dla jednostki, dąży do wybory bardziej wartościowego. Zatem wybory człowieka były podejmowane z punktu widzenia jego hierarchii wartości. Wszystko co jest warte dążeń, jest też cenne dla jednostki.

Dzisiaj jest inaczej. Potrzeby, styl życia czy postawy są kreowane i pobudzane przez media, modę, społeczność itp. Dzisiaj człowiek podejmuje decyzje nie tylko na podstawie swojej hierarchii wartości a również oddziałujących na niego reklam i wpływów innych ludzi.

Czy wartości można wykreować?

Ciągle aktualnym pytaniem, które postawił już w IV w jeden z filozofów, jest: „Czy dlatego coś jest piękne, że się podoba, czy też dlatego się podoba, że jest piękne?„.

Możemy rozróżnić następujące rodzaje wartości:

  • wartości poznawcze
  • wartości etyczne
  • wartości estetyczne

Pomiędzy nimi nie ma przepaści a wręcz przeciwnie łączą się i oddziałują na siebie. Na zasadzie synergii wartości estetyczne wzmacniają morale, a same są wzmacniane przez poznanie. W związku z tym system wartości człowieka kształtuje się od urodzenia.

Co jest warte uwagi?

Dzisiaj w XXI wieku informacja krąży szybciej. Poprzez narzędzia nas otaczające jak telewizja, Internet, mass media informacja dociera szyciej i głębiej, wpływając na system wartości już od najmłodszych lat.

Komputer, telwizja może nawet częściej tablet trafia do rąk coraz to młodszego człowieka. Jako medium dostarcza informacji, a przez to wpływa na jego wartości a w konsekwencji na dokonywane wybory. Największy wpływ na treść mediów (bo dysponując największym budżetem) ma marketing i reklama. Proste i smutne.

 

Do przemyślenia:

Dla kogo projektujesz usługę/produkt/system/aplikację?

Jakie wartości zaprojektujesz?

Paweł Kopyść Opublikowane przez:

Projektant, strateg, konsultant. Projektuje doświadczenia, produkty i usługi cyfrowe. Zdobywał doświadczenie pracując nad systemami CRM i aplikacjami dla linii lotniczych. Obecnie zanurzony w rozwój platformy do projektowania, usprawniania i zarządzania doświadczeniami (XM - Experience Management) w firmie Qualtrics. Fascynat innowacji społecznych oraz roli etyki w nowych technologiach. Dzieli się wiedzą, żeby wspólnymi siłami budować lepszą cywilizację.

Brak możliwości komentowania.