WUD Kraków 2013

Tegoroczny World Usability Day za nami. Wydarzeń z nim związanych było sporo – w różnych krajach, różnych miastach i różnych datach. Tematem przewodnim było „Opieka zdrowotna: współpraca dla lepszych systemów”. My też uczestniczyliśmy w tej inicjatywie a dokładniej mieliśmy przyjemność gościć na WUD Kraków 2013.  Sporo inspiracji, wniosków i nowych pomysłów oraz dobry networking.

 

Dobry przykład współpracy

Na samym początku chciałbym pogratulować firmie GPS Control oraz EDISONDzie za produkt GPS Life. Z pomysłem, żeby użyć GPSu do lokalizacji osób chorych na alzheimera  spotkałem się już kiedyś na jednym ze Start-up Stage. Cieszy fakt, że takie pomysły są konsekwentnie i z cierpliwością realizowane. A jeszcze lepiej, że rośnie świadomość firm co do podejścia User Centered Design. Dla projektantów UX (a na pewno dla mnie) to pasja i cel w życiu – pomagać ludziom i rozwiązywać ich problemy.

Wspólnie możemy wiele zdziałać

W jaki inny sposób projektanci user experience mogą zmieniać świat w obszarze opieki zdrowotnej? Na przykład urządzenie AED (automatyczny defibrylator zewnętrzny), które znacznie zwiększa prawdopodobieństwo uratowania życia, rzekomo jest proste w obsłudze. W praktyce jednak komendy głosowe, które się z niego wydobywają, przypominają raczej bełkot niczym z CB radia, gdzie „mobiliki” może się domyślą o co chodzi. Jakość dźwięku to jedno a rodzaj komend to druga kluczowa kwestia możliwa do usprawnienia. Zamiast komendy „Zacznij resuscytację” o ile nam łatwiej byłoby ratować życie, gdyby urządzenie nam wytłumaczyło jak to zrobić, np. „Ułóż swoje nadgarstki na środku klatki piersiowej, na wysokości piersi, wyprostuj ramiona w łokciach i zacznij uciskać w rytmie: 1, 2, 3, 4 …”. Wiedzielibyśmy co, w jaki sposób i jak długo robić.

Kolejny problem jaki odkryliśmy z uczestnikami warsztatu z pierwszej pomocy: którą stroną foli termicznej okryć poszkodowanego w zależności od temperatury otoczenia? Da się to rozwiązać bez zamieszczania zbędnej instrukcji obsługi. Podobny problem: w jaki sposób używać ustnika do sztucznego oddychania? Wyliczać kolejne problemy i pomysły ich rozwiązania można długo. My jako specjaliści ds. użyteczności z chęcią pomożemy rozwiązywać nawet najmniejsze problemy, bo od nich zaczyna się zmieniać świat.

Quantified Self

Oddzielnie chciałbym wspomnieć o bardzo inspirującej prezentacji dotyczącej Quantified Self. Pojęcie pojawia się nie od dziś, ale w obecnych czasach przy swobodnym dostępie do różnych sensorów (chociażby w smartphonie) nabiera coraz większej popularności. Chodzi o to, że sam mogę swoją ludzką aktywność oraz zachowanie organizmu po prostu mierzyć. Dlaczego mierzyć? Ponieważ matematyka nie kłamie, opiera się na faktach, jest obiektywna i dostarczy nam wiedzy o samym sobie. Tylko ciągle po co znać siebie lepiej? Chociażby po to, żeby wiedzieć czy jesteśmy narażeni albo mamy skłonność do jakichś chorób. Z drugiej, bardziej pozytywnej strony, możemy się też dowiedzieć co przyczyniło się do osiągnięcia sukcesów i jak się wtedy zachowywaliśmy. Taka wiedza może nam kiedyś pozwolić taki sukces powtórzyć. Co się z tym wiąże: ciągłe doskonalenie, body hacking, Human 2.0, cyborgi? Wow, można zabrnąć na prawdę daleko…

Mnie osobiście zainspirowało to do mierzenia nie tylko organizmu, ale przede wszystkim zachowania człowieka i jego działań. Mierząc ile razy się uśmiechamy w ciągu dnia, określimy nasz nastrój a nawet poziom zadowolenia z życia. Idąc dalej może warto zmierzyć ile dobra wykonaliśmy w ciągu dnia, co pozwoli określić jak dobrym człowiekiem jestem – matematyka chyba nie kłamie?

Wracając do user experience

World Usability Day to co roku wyczekiwany dzień przez osoby związane z użytecznością, architekturą informacji, UX oraz UI. W każdej prezentacji odnoszono się do tych pojęć, ale było też kilka, które w sposób szczególny były nam bliskie. W skrócie kilka wniosków najbardziej istotnych dla „naszej” branży:

  • Zapotrzebowanie na UX Designerów w ostatnim czasie zauważalnie wzrasta. Większa liczba zapytań w wyszukiwarkach internetowych, więcej ofert pracy, rosnąca świadomość o konieczności projektowania zorientowanego na użytkownika itp. Co ciekawsze albo co gorsze pozycja Web Designera spada…
  • Wyróżnić na rynku można dwie główne grupy pochodzenia specjalistów ds. użyteczności:
    • Wyuczeni od podstaw – od początku obrany powiązany kierunek studiów oraz ścieżka kariery i spora dawka samouków
    • Przekwalifikowani – na drodze ewaluowania od deweloperów i web designerów zauroczonych z czasem podejściem User Centered Design
  • Firmy najchętniej zatrudniałby specjalistę od wszystkiego na raz: programowanie/design/ux – czyli jednorożców (unicorns), a najlepiej żeby zajmowali się jeszcze sprzedażą…
  • W wielu projektach można obejść się bez UX Designera, ale nie można obejść się bez podejścia User Centered Design – do skutecznego projektowanie konieczne jest poznać użytkowników oraz ich ciągle słuchać. Rola UXa jednak zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu i skraca drogą do optymalnych rozwiązań.
  • Aby lepiej poznać użytkownika oraz jak sobie radzi z obecnymi problemami najlepiej do niego pojechać, fotografować (wszystko dookoła), przeprowadzać wywiady (mogą być telefoniczne).
  • HTML i hipertekst ma 22 lata i wciąż z sukcesem stanowią podstawę Internetu. Historia lubi się powtarzać i (wydaje mi się, że…) wiele stron internetowych wraca do korzeni koncentrując się na treści. Przykłady minimalistycznego designu: medium.com.
  • Historia pamięta, że było już kilka wielkich projektów internetowych, wielkich platform i serwisów, które zakończyły swój żywot a tym samym pozbawiły użytkowników dostępu do ich danych. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jak coś będzie utrzymywane w chmurze albo tyko w Internecie, to nie będzie tam na wieczność – wystarczy decyzja jednej osoby o wyłączeniu serwerów albo prościej pożar czy przerąbanie siekierą światłowodu.

WUD Kraków 2013 odbywał się w miłej atmosferze a w jeszcze milszej zakończył na afterparty, gdzie był czas na lepsze poznanie się uczestników. Czego brakowało? Większej dostępności do wejściówek oraz frekwencji.

 

Podobał Ci się artykuł?
Obesrwuj Krainę Biznesu na Facebook-u!

Paweł Kopyść Opublikowane przez:

Projektant, strateg, konsultant. Projektuje doświadczenia, produkty i usługi cyfrowe. Zdobywał doświadczenie pracując nad systemami CRM i aplikacjami dla linii lotniczych. Obecnie zanurzony w rozwój platformy do projektowania, usprawniania i zarządzania doświadczeniami (XM - Experience Management) w firmie Qualtrics. Fascynat innowacji społecznych oraz roli etyki w nowych technologiach. Dzieli się wiedzą, żeby wspólnymi siłami budować lepszą cywilizację.

Brak możliwości komentowania.