Odmianą analizy eksperckiej opartej na heurystykach użyteczności jest audyt SEO, który odnosi się do optymalizacji witryny dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search Engine Optimisation – SEO). W tym wypadku dana witryna analizowana jest pod kątem jej widoczności dla silników i robotów wyszukiwarek internetowych, celem wskazania obszarów wymagających poprawy. Usprawniania będą pozytywnie wpływały na pozycję danej witryny w wyszukiwarkach internetowych. Zabiegi mające na celu podwyższenie wartości strony z punktu widzenia algorytmów wyszukiwania, a tym samym podnoszenia pozycji w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych nazywa się potocznie mianem pozycjonowania (ang. Web Positioning). Optymalizacja witryn w tym kontekście odnoszona jest do działań prowadzonych bezpośrednio na stronie internetowej (jej budowa, treść, struktura, technologia).
Audyt SEO podobnie jak metoda heurystyczna opiera się na zestawie reguł, które dobierane są w zależności od eksperta przeprowadzającego badanie. Należy jednak podkreślić, że algorytmy wyszukiwarek nie są do końca znane i brakuje rzetelnych oraz sprawdzonych informacji na temat faktycznych zasad pozycjonowania. Większość z nich jednak jest oparta na praktycznych działaniach, które przynoszą większy bądź mniejszy skutek.
Przykładowy audyt SEO składać się zatem może z następujących elementów:
- analiza struktury witryny internetowej (poszczególne bloki w kodzie strony),
- analiza metainformacji (opis witryny specjalnie dla wyszukiwarek),
- analiza jakości zawartości witryny (treść, rozkład i nasycenie słowami kluczowymi),
- analiza zgodności ze standardami W3C,
- analiza słów kluczowych (częstotliwość w wyszukiwarkach lub konkurencyjność w pozycjonowaniu),
- analiza źródeł zewnętrznych prowadzących do witryny (liczba, jakość, tematyczność),
- analiza adresów URL oraz odnośników wewnętrznych serwisu (algorytm generowania, nasycenie słowami kluczowymi),
- analiza benchmarkingowa (zestawienie badanej witryny z najlepszymi stronami w danej kategorii tematycznej),
- doradztwo i wskazówki optymalizacji witryny internetowej oraz przycięcia możliwie najlepszej strategii SEO.
Do głównych zalet optymalizacji witryn należy jej lepsza indeksacja przez wyszukiwarki internetowe. Dzięki temu witryna jest lepiej oceniana i stąd jej wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. Wyższe pozycje w wyszukiwarkach wiążą się bezpośrednio z większym prawdopodobieństwem odnalezienia strony przez użytkowników, a co za tym idzie z większym ruchem na witrynie internetowej.
To nie wszystko – chcesz więcej?
Dopisz się teraz do listy odbiorców, żeby otrzymywać ekskluzywne treści i wartościowe materiały od Krainy Biznesu.