Czym jest audyt SEO

Odmianą analizy eksperckiej opartej na heurystykach użyteczności jest audyt SEO, który odnosi się do optymalizacji witryny dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search Engine Optimisation – SEO). W tym wypadku dana witryna analizowana jest pod kątem jej widoczności dla silników i robotów wyszukiwarek internetowych, celem wskazania obszarów wymagających poprawy. Usprawniania będą pozytywnie wpływały na pozycję danej witryny w wyszukiwarkach internetowych. Zabiegi mające na celu podwyższenie wartości strony z punktu widzenia algorytmów wyszukiwania, a tym samym podnoszenia pozycji w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych nazywa się potocznie mianem pozycjonowania (ang. Web Positioning). Optymalizacja witryn w tym kontekście odnoszona jest do działań prowadzonych bezpośrednio na stronie internetowej (jej budowa, treść, struktura, technologia).

Audyt SEO podobnie jak metoda heurystyczna opiera się na zestawie reguł, które dobierane są w zależności od eksperta przeprowadzającego badanie. Należy jednak podkreślić, że algorytmy wyszukiwarek nie są do końca znane i brakuje rzetelnych oraz sprawdzonych informacji na temat faktycznych zasad pozycjonowania. Większość z nich jednak jest oparta na praktycznych działaniach, które przynoszą większy bądź mniejszy skutek.

Przykładowy audyt SEO składać się zatem może z następujących elementów:

  • analiza struktury witryny internetowej (poszczególne bloki w kodzie strony),
  • analiza metainformacji (opis witryny specjalnie dla wyszukiwarek),
  • analiza jakości zawartości witryny (treść, rozkład i nasycenie słowami kluczowymi),
  • analiza zgodności ze standardami W3C,
  • analiza słów kluczowych (częstotliwość w wyszukiwarkach lub konkurencyjność w pozycjonowaniu),
  • analiza źródeł zewnętrznych prowadzących do witryny (liczba, jakość, tematyczność),
  • analiza adresów URL oraz odnośników wewnętrznych serwisu (algorytm generowania, nasycenie słowami kluczowymi),
  • analiza benchmarkingowa (zestawienie badanej witryny z najlepszymi stronami w danej kategorii tematycznej),
  • doradztwo i wskazówki optymalizacji witryny internetowej oraz przycięcia możliwie najlepszej strategii SEO.

Do głównych zalet optymalizacji witryn należy jej lepsza indeksacja przez wyszukiwarki internetowe. Dzięki temu witryna jest lepiej oceniana i stąd jej wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. Wyższe pozycje w wyszukiwarkach wiążą się bezpośrednio z większym prawdopodobieństwem odnalezienia strony przez użytkowników, a co za tym idzie z większym ruchem na witrynie internetowej.


To nie wszystko – chcesz więcej?

Dopisz się teraz do listy odbiorców, żeby otrzymywać ekskluzywne treści i wartościowe materiały od Krainy Biznesu.

Wysyłamy…
Wspaniale! Dopisałeś/aś się.

Paweł Kopyść Opublikowane przez:

Projektant, strateg, konsultant. Projektuje doświadczenia, produkty i usługi cyfrowe. Zdobywał doświadczenie pracując nad systemami CRM i aplikacjami dla linii lotniczych. Obecnie zanurzony w rozwój platformy do projektowania, usprawniania i zarządzania doświadczeniami (XM - Experience Management) w firmie Qualtrics. Fascynat innowacji społecznych oraz roli etyki w nowych technologiach. Dzieli się wiedzą, żeby wspólnymi siłami budować lepszą cywilizację.