Zogniskowany wywiad grupowy potocznie nazywany jest jako badanie fokusowe. To moderowana dyskusja wśród potencjalnych użytkowników witryny internetowej przeprowadzana w celu odkrycia istotnych dla właścicieli witryn opinii. Badanie fokusowe podobnie jak eye-tracking czy testy A/B jest jedną z tradycyjnych technik stosowanych w marketingu.
Wywiady rekomenduje się przeprowadzać w grupie od 5 do 8 osób [Travis 2003]. Sesja zwykle trwa około dwóch godzin obejmując szereg pytań oraz pomysłów, które są poddawane dyskusji.
Zogniskowany wywiad grupowy prowadzi do oceny kontekstowej wynikającej z opinii uczestników. Charakterystyczne dla procesu angażującego zespół jest wpływ uczestników badania na siebie nawzajem. Badanie to zatem jest przydatne w celu szybkiego uzyskania opinii oraz odczuć uczestników, ale nie prowadzi do uzyskania danych ilościowych.
Badania fokusowe są wykorzystywane do głębokiego poznania profilu grupy docelowej witryny internetowej. Pozwalają na odkrycie ich potrzeb oraz preferencji (gdy strona jeszcze nie powstała), ale również do oceny satysfakcji i postrzegania analizowanej witryny. Uzyskane informacje skupiają się wokół opinii na temat koncepcji, prototypów, nawigacji, przyjętej strategii i wyglądu witryny. Wywiady fokusowe są również pomocne przy konsultacjach społecznych oraz do uzyskania porozumienia w określonych kwestiach. Najczęstszym celem badań fokusowych jest sprawdzenie sensowności koncepcji serwisu internetowego oraz analiza atrakcyjności jego zawartości. Pochodną badań są również informacje dotyczące nazewnictwa etykiet w nawigacji oraz stopnia zrozumienia innych użytych nazw.
Travis, D. (2003), E-commerce Usability. Tools and techniques to perfect the on-line experience, Taylor & Francis, Londyn.
To nie wszystko – chcesz więcej?
Dopisz się teraz do listy odbiorców, żeby otrzymywać ekskluzywne treści i wartościowe materiały od Krainy Biznesu.